Bedrijven inspireren tot innoveren

Bedrijven inspireren tot innoveren

Piet van Vugt, CEO Pink Elephant, houdt er van om nieuwe dingen te ontdekken. Een onbekende wijn bijvoorbeeld, of een nieuwe gadget – zoals de smartwatch om zijn pols. Ook in zijn werk is hij dagelijks bezig met innovaties en nieuwe dingen introduceren. Zoals hij in een interview met Management Team zei: “Je bent zo goed als je volgende innovatie.” Hij legt uit waarom innoveren en anders denken belangrijk is voor het bestaansrecht van je organisatie.

Anders denken

“We denken niet in klant-leverancier relaties, we denken in partnerships. We denken niet aan het verkopen van producten, we denken aan het oplossen van de problemen van onze klanten,” meent Piet. “Als we met klanten in gesprek zijn moeten we niet alleen vragen naar wat het probleem is waar ze software voor willen hebben, we moeten méér weten dan dat. Waarom doen bedrijven wat ze doen? Waarom op die manier? Wat drijft ze? Waarom willen ze iets? Wat is nou écht het probleem?” Om klanten van goed advies te voorzien is het belangrijk dat er kennis is van alle problemen van de klanten van Pink Elephant, ook van de problemen die niet direct met IT op te lossen zijn. “We kunnen dan verder kijken dan alleen software en ook meer out-of-the box creatief denken, zoals het Pink betaamt.”

Innoveren

“Over 10 jaar is geen enkel huidig bedrijf meer hetzelfde – dat geldt ook voor ons. In de top 500 beste bedrijven van 2026 zal 60% bestaan uit bedrijven die we nu nog niet kennen, die nog opgestart moeten worden. De grote spelers zijn nu langzaamaan aan het verliezen van de disruptieve start-ups die met vernieuwende businessmodellen komen en daarmee hun branche op zijn kop zetten,” vertelt Piet. “Als je niet snel genoeg schakelt redt je bedrijf het niet. De meest innovatieve bedrijven van nu hebben de wereld op zijn kop gezet, puur omdat zij een ander, vernieuwend businessmodel hadden. Zoals Airbnb en Uber.”

Verbinden

Voor IT-bedrijven zoals ook Pink Elephant ligt er hier een mooie kans om innovatief leiderschap bij klanten te helpen ontwikkelen en ondersteunen, zodat zij mee kunnen gaan in de digitale revolutie. “Ik vind het belangrijk dat je bedrijven niet alleen helpt op IT-gebied, maar ook verder denkt dan dat alleen. Ken je een bedrijf waarvan zaken overeen kunnen vloeien in die van je klant? Breng ze in contact met elkaar en wie weet worden ze geïnspireerd om dingen anders aan te pakken, of zelfs om samen te werken!” Piet noemt als voorbeeld de samenwerking tussen een leverancier van dagverse groenten, en een leverancier van sandwiches to go. “De een levert nu de sla voor de broodjes van de ander. Prachtig toch! Deze samenwerking was niet tot stand gekomen als deze klanten niet aan elkaar voorgesteld waren. Door contacten te verbinden met elkaar creëer je meer mogelijkheden voor hen om te innoveren of efficiënter te werken. Zo kun je, naast het leveren van IT-diensten, nog een significante bijdrage leveren aan de business van de klant.”

Gerelateerde artikelen