De accountant wil huisarts worden

De accountant wil huisarts worden

Deze opvallende carrière move vernam ik laatst toen ik in gesprek was met een van mijn relaties. We zaten gezellig te kletsen over elkaars ‘business’. We doen al een tijd zaken met elkaar en ik ben de laatste tijd vaak in gesprek met andere Accountskantoren. Dan hebben we het over de rol van de ICT binnen de organisatie, ik vertegenwoordig namelijk een ‘ICT System Integrator’ zoals dat wordt genoemd. In die hoedanigheid ben ik geïnteresseerd in de manier waarop ICT waarde toevoegt voor organisaties, in dit geval dus Accountskantoren.

Wij raakten in discussie omdat ik vond dat de crisis de Accountskantoren weinig heeft geleerd. Dat zij te weinig innoverend zijn geweest. Pak hem beet 10 jaar terug ging het om declarabele, maar vooral facturabele uren maken. Er was voldoende werk op het gebied van boekhoudkundige zaken, fusies- overname begeleiding, waardebepalingen, etcetera. De kennis en kunde van de accountant over de klant en zijn markt is vaak enorm groot en dat biedt de klant een grote toegevoegde waarde. Niets mis mee dus… Maar toen de crisis in 2008 aanbrak zag de klant de toegevoegde waarde in het ‘duur samenstellen van de jaarrekening’ niet meer zo. Het moest sneller en goedkoper… geautomatiseerd dus! Ook het aantal verkopen, overnames en fusies liep sterk terug. Tijd voor innovatie en herijking van het oude business model zou je zeggen.

Een aantal kantoren zijn innovatief geweest en bieden online jaarrekeningen aan. Joost (https://www.hallojoost.nl/) schijnt een goed voorbeeld te zijn waarbij innovatie voor jaarrekeningen goed heeft uitgepakt. Veel ‘standaard’ werkzaamheden worden als een dienst afgenomen. Voor de duidelijkheid, hier heb ik geen enkele bemoeienis mee of belang in gehad. De reden dat ik het benoem is dat ik het een perfect voorbeeld vind van een parallel tussen ICT en financiële dienstverleners. Immers, u accepteert toch ook alleen nog maar dat u ICT afneemt als een dienst en dus betaalt voor het daadwerkelijk gebruik? Waarom dan niet bij accountants diensten?

Als financieel dienstverlener moet je dus nog klantgerichter zijn. Dit vertaalt zich in een veel betere samenwerking met de klant. Door online informatie-uitwisseling wanneer het de klant uitkomt. Dit betekent dat er veel meer eisen gesteld moeten worden aan de bereikbaarheid (lees: mobiel werken) en klantenportalen.

Tijdens het tweede kopje koffie werd mij verteld dat klanten sneller overstappen naar andere kantoren dan vroeger. Er is tegenwoordig meer nodig om klanten te binden en te behouden. Binnen de ICT is dat al een tijd gaande. Als ICT-er wil ik uw business begrijpen en weten hoe uw business werkt en daarbij willen wij een integraal verlengstuk zijn van uw organisatie die toevallig veel kennis en kunde heeft over ICT. U zou ook graag het verlengstuk willen zijn van uw klant, toch? Waarbij u dan beschikt over de specialistische kennis van fiscaliteit, financiën en wet- en regelgeving.

De ambitie die mijn gesprekspartner uitsprak was om het aanspreekpunt te zijn voor alle bedrijfswaarde bepalende vraagstukken. Als uw klant een vraag of uitdaging heeft moet hij automatisch contact met u opnemen, waarop u kunt bepalen hoe en met wie het probleem het best op te lossen valt. U wordt dan de fiscale of financiële huisarts van uw klant. Een goede ambitie.

Om deze ambitie waar te kunnen maken is het wel nodig dat er binnen de directie anders gedacht wordt over business modellen en hoe ICT daarin een ondersteunende en concurrerende rol speelt…Toch ben ik bang dat, nu de crisis voorbij is, het conservatisme [weer] de overhand neemt en er weinig tot geen innovatie wordt doorgevoerd. Dit alles onder mom: ‘het gaat toch wel weer goed zo?’.

Mijn boodschap is: zorg ervoor dat binnen de top van uw bedrijf, ICT vertegenwoordigd is om business modellen aan de eisen van uw klant aan te kunnen passen. Of laat ik de boodschap anders formuleren. Kunt u met een gerust hart zeggen dat met uw huidige business modellen u een volgende crisis zult overleven? Zorgt dit voor de nodige kopzorgen? Raadpleeg uw huisarts dan eens.

Fijne dagen gewenst en een ambitieus 2016.

Benieuwd wat Pink Elephant en accountancykantoor WEA voor elkaar betekenen? Bekijk de referentie case!

Meer weten? Neem contact op met

Mark Schippers

Manager Outsourcing Services en Operations +31882356655
Neem contact op

Gerelateerde artikelen