Case

KWF

Case KWF

Pink Elephant is sinds 2009 ICT-partner van KWF Kankerbestrijding. Zo vernieuwt Pink Elephant op basis van Exact Synergy Enterprise het relatiesysteem van KWF Kankerbestrijding, is de netwerkinfrastructuur inclusief security geoutsourced en verzorgt Pink Elephant de werkplekken. Pink Elephant is daarmee volgens interim ICT-manager Rob van de Coevering dé strategische partner op ICT-gebied geworden.

Prestatiegerichtheid kan voor een goede doelenfonds wat vreemd in de oren klinken. Toch was dat de richting die het Koningin Wilhelminafonds in 2006 in wilde slaan om als organisatie feeling te blijven houden met maatschappelijke ontwikkelingen. “Prestatie betekent voor het KWF Kankerbestrijding in eerste instantie een maatschappelijke prestatie”, Rob van de Coevering, “in ons geval: kanker de wereld uit helpen.” Tegelijk besefte het management dat het noodzakelijk was om verder te professionaliseren en zo de kernmissie blijvend te ondersteunen. De samenleving verandert, dus moet de manier veranderen waarop het KWF Kankerbestrijding mensen bereikt: als vrijwilligers, als donateur, op het gebied van voorlichting, of als onderzoeker. Het zijn allemaal in meer of mindere mate klanten.

Pink Elephant kijkt eerst naar onze vraagstukken en dan pas naar oplossing.

Rob van de Coevering interim ICT-manager

Professionaliseringsslag

“Het KWF Kankerbestrijding heeft een hoge naamsbekendheid. Zelfs in de crisis hadden we geen moeite met fondsenwerving. Wel merkten we dat acties en campagnes voor fondsenwerving steeds vaker spontaan op komen vanuit de samenleving. Mensen worden mondiger, zijn minder afwachtend. Om al die krachten optimaal te bundelen, was een professionaliseringsslag nodig. Niet wij moeten centraal staan, maar de mensen die voor ons fondsen werven.” Een prestatie- en procesgerichte organisatie die de vinger goed aan de pols wil houden, heeft de juiste sturingsinformatie nodig. Nieuwe initiatieven, zoals Alpe d’HuZes of lokaal gerichte fondsenwerving van de academische ziekenhuizen, eisen meer flexibiliteit, transparantie en actiegerichtheid. Van de Coevering: “Het is moeilijk om daar aan te voldoen als de benodigde informatie niet, onvoldoende of niet tijdig genoeg beschikbaar is. En intern was er een lappendeken aan informatiesystemen opgebouwd.”

Goede ICT onontbeerlijk

Om een organisatie als het KWF Kankerbestrijding te professionaliseren is dus een goede ICT-infrastructuur onontbeerlijk. Om zich als KWF Kankerbestrijding op de kernactiviteiten te kunnen richten, werd besloten dat IT uitbesteed zou worden. Na een traject met diverse aanbieders, viel de keuze in oktober 2009 unaniem op Pink Elephant. “Er waren diverse aanbieders bij met een prima oplossing maar weinig feeling met onze vraagstukken. Andere partijen hadden meer feeling maar naar ons idee geen goede oplossing.”

Een eerste traject met Pink Elephant werd het ontwikkelen van één CRM-systeem op basis van Exact Synergy Enterprise voor alle klantgegevens die nu nog in diverse databases en excellsheets te vinden waren. “Ook om beter in te kunnen spelen op het gebruik van social media bij het werven van fondsen en vrijwilligers, stimuleren van acties en informeren van mensen.” Pink Elephant bleek in staat te zijn om een goede oplossing te bieden en te begrijpen hoe die oplossing ingericht moet worden om onze strategie optimaal te ondersteunen. “Daarnaast voelen we ons prettig bij Pink Elephant omdat we weten dat we hier niet nummer 500 zijn, maar ook niet veruit de belangrijkste klant. Bovendien is Exact Synergy Enterprise een eenvoudige en generieke oplossing. Dat geeft ons – zo we willen – de vrijheid om het beheer ervan elders onder te brengen.”

Download de complete case

Meer weten? Neem contact op met

Rob van Rinsum

Commercieel directeur +31629528835
Neem contact op

Meer cases Alle cases