BISL® Business Informatiemanagement

BISL® Business Informatiemanagement

Business informatiemanagement en BISL® hebben de laatste jaren veel aandacht gekregen. Veel organisaties onderkennen het belang van business informatiemanagement in een of andere vorm en veel organisaties zijn bezig met het vormgeven van eigen functioneel beheer organisatie. BISL® is een gestructureerde methode met een compleet procesmodel om praktische invulling te geven aan business informatiemanagement in organisaties.

De doelstellingen van business informatiemanagement op basis van BISL® zijn:

  • het informeren over de noodzaak en het belang van business informatiemanagement;
  • het bieden van gestructureerde processen om de business informatiemanagement in een organisatie toe te passen;

Het BISL® Framework is intellectueel eigendom van de ASL®-BiSL® Foundation en is een afkorting voor de Business Information Services Library. Kern van het BISL® gedachtegoed is dat informatievoorziening uit meer bestaat dan alleen het IT aanbod. Veel meer van belang is de vraag naar een aansluiting van informatievoorziening op de bedrijfsprocessen te managen. Deze vorm van “Business-IT-Alignment” kan alleen maar slagen als de verschillende plaatsen waar gestuurd wordt en de verschillende niveaus waarop gestuurd wordt in relatie worden gebracht. BISL® doet dat aan de hand van het volgende model:

Het domein business informatiemanagement

Het brede veld van beheersen, besturen en bijsturen en alle daartoe behorende activiteiten vallen onder het domein van business informatiemanagement. Onder deze noemer vallen dus niet alleen de werkzaamheden van de traditionele, operationele functioneel beheerders. Business informatiemanagement op basis van BISL® omvat ook de werkzaamheden van de systeemeigenaar, proceseigenaar, contractmanager en het informatiemanagement, zoals dat in vele organisaties is vormgegeven.

In de praktijk ziet men dat binnen business informatiemanagement vaak onderscheid wordt gemaakt tussen ‘functioneel beheer’, waarmee het operationele niveau van business informatie management wordt aangeduid, en ‘informatiemanagement’, dat betrekking heeft op de strategische richting van de organisatie. Belangrijk bij BISL® is om te onderkennen dat deze activiteiten in het hetzelfde domein liggen.

Meer weten? Neem contact op met

Jaap Germans

Trainer/Consultant +31882356655
Neem contact op

Gerelateerde trainingen

Gerelateerde artikelen

  • bisl

    Wijzigingenbeheer

    BISL®IT Service Management

    Het proces Wijzigingenbeheer maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Verbindende processen – uitvoerend niveau. Wijzigingenbeheer is een van de…

    Lees meer
  • White paper ITIL®

    White paper ITIL®

    IT Service ManagementITIL®

    ITIL® staat voor de Information Technology Infrastructure Library en is in de jaren tachtig door Pink Elephant op de Nederlandse…

    Lees meer
  • bisl

    Vormgeven NGIV

    BISL®IT Service Management

    Het proces Vormgeven niet-geautomatiseerde informatievoorziening maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Functionaliteitenbeheer. De naam van dit proces geeft goed…

    Lees meer
  • bisl

    Voorbereiden Transitie

    BISL®IT Service Management

    Het proces Voorbereiden Transitie maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Functionaliteitenbeheer. Transitie is de term die binnen BISL® wordt…

    Lees meer
  • bisl

    Verbindende processen uitvoerend

    BISL®IT Service Management

    Door de processen binnen de procescluster Gebruiksbeheer wordt de dagelijkse ondersteuning van de informatievoorziening verzorgd. De processen van de procescluster…

    Lees meer
  • bisl

    Verbindende processen richtinggevend

    BISL®IT Service Management

    Binnen de verschillende niveaus van functioneel beheer worden diverse soorten plannen en beleid ontwikkeld. Daarnaast worden vanuit het bedrijf ook…

    Lees meer
  • bisl

    Toetsen en Testen

    BISL®IT Service Management

    Het proces Toetsen en Testen maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Functionaliteitenbeheer. De naam van dit proces geeft goed…

    Lees meer
  • bisl

    Sturende processen

    BISL®IT Service Management

    Bij de sturing op de informatievoorziening binnen een organisatie gaat het om een aantal praktische zaken. Het BISL® model heeft…

    Lees meer