Het BISL® Framework

Het BISL® Framework

Binnen het model voor functioneel beheer op basis van het BISL® framework worden zeven clusters van processen onderscheiden. Deze zijn weergegeven in de onderstaande figuur:

1. Gebruiksbeheer

In het cluster gebruiksbeheer zijn alle processen opgenomen die tot doel hebben een optimale en continue ondersteuning en gebruik van de informatievoorziening. Deze processen voorzien in het ondersteunen van de gebruikers in het gebruik van de informatievoorziening bij de uitvoering van hun werkzaamheden binnen het bedrijfsproces, het aansturen van de IT leverancier en het verzorgen (en bewaken) van de gegevenshuishouding binnen de organisatie.

2. Functionaliteitenbeheer

Het cluster functionaliteitenbeheer beschrijft het traject van processen waarlangs wijzigingen van de informatievoorziening worden vormgegeven en uitgevoerd. Doel van dit cluster is veranderingen binnen de informatievoorziening dusdanig te wijzigen, dat deze passen binnen de gestelde kaders en voldoen aan de eisen en behoeften.

3. Verbindende processen uitvoerend

De Clusters gebruiksbeheer en functionaliteitenbeheer kunnen niet los van elkaar worden gezien. De verbindende processen uitvoerend hebben als doel te besluiten welke veranderingen aan de informatievoorziening moeten worden doorgevoerd en de feitelijke doorvoering in de gebruikersorganisatie. De processen koppelen dus de eerste twee clusters.

4. Sturende processen

De sturende processen zorgen ervoor dat de hiervoor beschreven procesclusters integraal worden aangestuurd. Het gaat hierbij om de aansturing van de beheerwerkzaamheden, de onderhouds- en vernieuwingsprocessen en de verbindende processen. De sturende processen bewaken de activiteiten in termen van kosten en baten, contracten, service levels en planning.

5. Opstellen informatiestrategie

Iedere organisatie en IT organisatie is continu in verandering. Het is daarom van groot belang dat de informatievoorziening van het bedrijf aansluit bij de wensen en eisen van de organisatie in de toekomst, en dat tekortkomingen in de huidige informatiestrategie worden opgelost. Het opstellen van de informatiestrategie is een belangrijk onderdeel van effectief functioneel beheer.

6. Opstellen IV-organisatie strategie

Op het terrein van de informatievoorziening acteren meerdere partijen in sturende, besluitvormende of beïnvloedende rollen. In het cluster opstellen IV-organisatie strategie gaat het om de wijze waarop de uitvoering en sturing van de informatievoorziening gestructureerd wordt.

7. Verbindende processen richtinggevend

De koppeling tussen de inhoud (cluster 5) en organisatie (cluster 6) vraagt ook om een proces waarin de diverse beslissingen op de deelgebieden onderling worden afgestemd. Bij de verbindende processen richtinggevend gaat het om het acteren conform de eerder gemaakte afspraken.

Meer weten? Neem contact op met

Richard de Boer

Trainer +31882356655
Neem contact op

Gerelateerde trainingen

  • ITIL Service Transition

    ITIL Service Transition training De training ITIL® Service Transition geeft u praktische richtlijnen hoe u nieuw (of bestaande) service kunt…

    Lees meer
  • VeriSM Foundation

    VeriSM ™ helpt organisaties de uitdagingen van servicemanagement in het digitale tijdperk te begrijpen en erop te reageren. Het creëert…

    Lees meer
  • BISL Foundation

    BISL Foundation De Business Information Services Library (BiSL®) is een publieke standaard voor Business Informatiemanagement: functioneel beheer en informatiemanagement. BiSL…

    Lees meer
  • Service Automation Foundation

    De Service Automation Foundation Training Deze cursus is bedoeld voor iedereen die vindt dat het niveau van dienstverlening in zijn…

    Lees meer

Gerelateerde artikelen

  • bisl

    Wijzigingenbeheer

    BISL®IT Service Management

    Het proces Wijzigingenbeheer maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Verbindende processen – uitvoerend niveau. Wijzigingenbeheer is een van de…

    Lees meer
  • White paper ITIL®

    White paper ITIL®

    IT Service ManagementITIL®

    ITIL® staat voor de Information Technology Infrastructure Library en is in de jaren tachtig door Pink Elephant op de Nederlandse…

    Lees meer
  • bisl

    Vormgeven NGIV

    BISL®IT Service Management

    Het proces Vormgeven niet-geautomatiseerde informatievoorziening maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Functionaliteitenbeheer. De naam van dit proces geeft goed…

    Lees meer
  • bisl

    Voorbereiden Transitie

    BISL®IT Service Management

    Het proces Voorbereiden Transitie maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Functionaliteitenbeheer. Transitie is de term die binnen BISL® wordt…

    Lees meer
  • bisl

    Verbindende processen uitvoerend

    BISL®IT Service Management

    Door de processen binnen de procescluster Gebruiksbeheer wordt de dagelijkse ondersteuning van de informatievoorziening verzorgd. De processen van de procescluster…

    Lees meer
  • bisl

    Verbindende processen richtinggevend

    BISL®IT Service Management

    Binnen de verschillende niveaus van functioneel beheer worden diverse soorten plannen en beleid ontwikkeld. Daarnaast worden vanuit het bedrijf ook…

    Lees meer
  • bisl

    Toetsen en Testen

    BISL®IT Service Management

    Het proces Toetsen en Testen maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Functionaliteitenbeheer. De naam van dit proces geeft goed…

    Lees meer
  • bisl

    Sturende processen

    BISL®IT Service Management

    Bij de sturing op de informatievoorziening binnen een organisatie gaat het om een aantal praktische zaken. Het BISL® model heeft…

    Lees meer