ITIL® Introductie

ITIL® Introductie

De Information Technology Infrastructure Library (ITIL®) is een gestructureerde aanpak voor het leveren van een gewenste kwaliteit van IT Services. ITIL® is ontwikkeld in de begin jaren tachtig van de vorige eeuw door de Britse Central Computer en Telecomunnications Agency (CCTA). Begin jaren tachtig is dit framework door Pink Elephant op de Nederlandse markt geïntroduceerd.

De kracht van ITIL® zit in het feit dat het framework op iedere IT organisatie van toepassing is. Het is een filosofie die wereldwijd door bijna alle IT Professionals wordt gedeeld en waar vele mensen in de praktijk mee werken. Tot nu toe is er twee keer een update van het originele framework verschenen. In 2002 is de tweede versie (V2) uitgebracht en in 2007 is versie 3 (V3) gelanceerd. Het intellectuele eigendom van ITIL® ligt nog steeds bij het AXELOS.

Wat kan ik met ITIL®?

Bij ITIL® staat één doel centraal: het leveren van waarde aan de business. ITIL® combineert hierbij een aantal functies en processen die het framework een waardevol instrument maken voor het inrichten van een Service Management organisatie. Een bijkomend voordeel is dat ITIL® compleet vendor onafhankelijk is. Hierdoor kan het op iedere organisatie worden toegepast, ongeacht grootte, IT infrastructuur of volwassenheidsniveau. Het uitgangspunt hierbij is dat IT organisaties een proces van continue verbetering moeten ondergaan. Het maakt dus niet uit hoe klein of groot een organisatie is; er is altijd ruimte voor verbetering.

ITIL® Examens

Met de komst van ITIL® V3, heeft de APM Group een nieuw kwalificatieschema uitgebracht dat wereldwijd van toepassing is (ook met de nieuwe 2011 versie). Het kwalificatieschema bestaat uit drie niveaus:

  1. Foundation Level
  2. Intermediate Level (Lifecycle en Capability Stream)
  3. Expert

Voor elke fase (behalve Foundation) zijn vaardigheden en ervaring vereist, om effectief te functioneren. Hierbij worden verschillende kernvaardigheden en -competenties gedefinieerd die bijdragen aan het realiseren van waarde voor de business. Het ITIL® framework sluit dan ook goed aan op het Skills Framework for the Information Age (SFIA).

Meer weten? Neem contact op met

Richard de Boer

Trainer +31882356655
Neem contact op

Gerelateerde trainingen

  • ITIL MALC

    ITIL Managing Across the Lifecycle training De vijfdaagse training Managing Across the Lifecycle is de afsluitende training van het ITIL…

    Lees meer
  • DevOps Fundamentals

    De kennisdoelstelling is om de deelnemer de volgende onderwerpen te laten herkennen, beschrijven en toepassen: Nadat de deelnemers de training…

    Lees meer
  • ITIL Intermediate RCV

    ITIL Release, Control and Validation training De training ITIL Release, Control and Validation is een module die uitvoering ingaat op…

    Lees meer
  • ITIL Service Design

    ITIL Service Design training Het ontwerpen van services is belangrijk voor organisaties die werken volgens ITIL. Het continu verbeteren van…

    Lees meer

Gerelateerde artikelen

  • bisl

    Wijzigingenbeheer

    BISL®IT Service Management

    Het proces Wijzigingenbeheer maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Verbindende processen – uitvoerend niveau. Wijzigingenbeheer is een van de…

    Lees meer
  • White paper ITIL®

    White paper ITIL®

    IT Service ManagementITIL®

    ITIL® staat voor de Information Technology Infrastructure Library en is in de jaren tachtig door Pink Elephant op de Nederlandse…

    Lees meer
  • bisl

    Vormgeven NGIV

    BISL®IT Service Management

    Het proces Vormgeven niet-geautomatiseerde informatievoorziening maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Functionaliteitenbeheer. De naam van dit proces geeft goed…

    Lees meer
  • bisl

    Voorbereiden Transitie

    BISL®IT Service Management

    Het proces Voorbereiden Transitie maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Functionaliteitenbeheer. Transitie is de term die binnen BISL® wordt…

    Lees meer
  • bisl

    Verbindende processen uitvoerend

    BISL®IT Service Management

    Door de processen binnen de procescluster Gebruiksbeheer wordt de dagelijkse ondersteuning van de informatievoorziening verzorgd. De processen van de procescluster…

    Lees meer
  • bisl

    Verbindende processen richtinggevend

    BISL®IT Service Management

    Binnen de verschillende niveaus van functioneel beheer worden diverse soorten plannen en beleid ontwikkeld. Daarnaast worden vanuit het bedrijf ook…

    Lees meer
  • bisl

    Toetsen en Testen

    BISL®IT Service Management

    Het proces Toetsen en Testen maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Functionaliteitenbeheer. De naam van dit proces geeft goed…

    Lees meer
  • bisl

    Sturende processen

    BISL®IT Service Management

    Bij de sturing op de informatievoorziening binnen een organisatie gaat het om een aantal praktische zaken. Het BISL® model heeft…

    Lees meer