ITIL® Introductie

ITIL® Introductie

De Information Technology Infrastructure Library (ITIL®) is een gestructureerde aanpak voor het leveren van een gewenste kwaliteit van IT Services. ITIL® is ontwikkeld in de begin jaren tachtig van de vorige eeuw door de Britse Central Computer en Telecomunnications Agency (CCTA). Begin jaren tachtig is dit framework door Pink Elephant op de Nederlandse markt geïntroduceerd.

De kracht van ITIL® zit in het feit dat het framework op iedere IT organisatie van toepassing is. Het is een filosofie die wereldwijd door bijna alle IT Professionals wordt gedeeld en waar vele mensen in de praktijk mee werken. Tot nu toe is er twee keer een update van het originele framework verschenen. In 2002 is de tweede versie (V2) uitgebracht en in 2007 is versie 3 (V3) gelanceerd. Het intellectuele eigendom van ITIL® ligt nog steeds bij het AXELOS.

Wat kan ik met ITIL®?

Bij ITIL® staat één doel centraal: het leveren van waarde aan de business. ITIL® combineert hierbij een aantal functies en processen die het framework een waardevol instrument maken voor het inrichten van een Service Management organisatie. Een bijkomend voordeel is dat ITIL® compleet vendor onafhankelijk is. Hierdoor kan het op iedere organisatie worden toegepast, ongeacht grootte, IT infrastructuur of volwassenheidsniveau. Het uitgangspunt hierbij is dat IT organisaties een proces van continue verbetering moeten ondergaan. Het maakt dus niet uit hoe klein of groot een organisatie is; er is altijd ruimte voor verbetering.

ITIL® Examens

Met de komst van ITIL® V3, heeft de APM Group een nieuw kwalificatieschema uitgebracht dat wereldwijd van toepassing is (ook met de nieuwe 2011 versie). Het kwalificatieschema bestaat uit drie niveaus:

  1. Foundation Level
  2. Intermediate Level (Lifecycle en Capability Stream)
  3. Expert

Voor elke fase (behalve Foundation) zijn vaardigheden en ervaring vereist, om effectief te functioneren. Hierbij worden verschillende kernvaardigheden en -competenties gedefinieerd die bijdragen aan het realiseren van waarde voor de business. Het ITIL® framework sluit dan ook goed aan op het Skills Framework for the Information Age (SFIA).

Meer weten? Neem contact op met

Chantal Michielse - Clavan

Office Manager +31618511049
Neem contact op

Gerelateerde trainingen

Gerelateerde artikelen

  • bisl

    Wijzigingenbeheer

    BISL®

    Het proces Wijzigingenbeheer maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Verbindende processen – uitvoerend niveau. Wijzigingenbeheer is een van de…

    Lees meer
  • prince2

    White paper PRINCE2®

    PRINCE2

    PRINCE2® is een niet-propriëtaire methode en is wereldwijd opgekomen als één van de meest gangbare methoden voor het managen van…

    Download
  • White paper Outsourcing

    White paper Outsourcing

    De white paper Outsourcing van Pink Elephant geeft een overzicht van de stappen richting de outsourcing van uw IT. Ook…

    Download
  • White paper ITIL®

    White paper ITIL®

    ITIL®

    ITIL® staat voor de Information Technology Infrastructure Library en is in de jaren tachtig door Pink Elephant op de Nederlandse…

    Download
  • cobit

    White paper COBIT® 2019

    COBIT®

    De waarde van veel organisaties bestaat vandaag de dag uit de informatie die zij bezitten. Deze informatie is gedurende de…

    Download
  • agile-pm

    White paper Agile®

    Agile®

    Het is toch eigenlijk merkwaardig te moeten constateren dat we aan de ene kant in een snel veranderende wereld leven…

    Download
  • White paper Agile Project Management

    White paper Agile Project Management

    Agile®

    Agile Project Management is een succesvolle en populaire methode voor het managen van een incrementele en iteratieve ontwikkeling van oplossingen.

    Download
  • bisl

    Vormgeven NGIV

    BISL®

    Het proces Vormgeven niet-geautomatiseerde informatievoorziening maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Functionaliteitenbeheer. De naam van dit proces geeft goed…

    Lees meer