Servicetransitie

Servicetransitie

In de fase van servicetransitie gaat het om de richtlijnen voor het ontwikkelen en verbeteren van de capabilities die nodig zijn voor de transitie van nieuwe (of gewijzigde) services naar serviceproductie. Op die manier kunnen ongewenste gevolgen van het in gebruik nemen van een nieuwe service worden voorkomen en is er een gestructureerd proces voor de ingebruikname van nieuwe diensten.

Servicetransitie behelst de volgende onderwerpen:

  • Er zorg voor dragen dat de projectorganisatie (of de klant) een release kan integreren in het huidige werkproces.
  • Het verminderen van de known errors en het minimaliseren van de risico’s die komen kijken bij een transitie naar serviceproductie.
  • Er voor zorgen dat de service gebruikt kan worden zoals afgesproken in het Service Level Agreement en gespecificeerd in de service requirements.

De scope van servicetransitie bevat het management en de coördinatie van de processen, systemen en functies tot aan packagen, bouw, test en implementatie van de release naar productie en stelt de service beschikbaar conform de gespecificeerde klanteisen. Het is daarom een proces dat uiterst zorgvuldig ingericht moet worden.

Change management

Een effectief servicetransitie proces kan de mogelijkheden van een serviceprovider aanzienlijk verbeteren om grote volumes van changes en releases te hanteren. Dit helpt een serviceprovider met name om:

  • De nieuwe (of gewijzigde) service te stroomlijnen met de business eisen en bedrijfsvoering van de klant.
  • Ervoor te zorgen dat klanten en gebruikers de nieuwe (of gewijzigde) services zodanig gebruiken dat het maximale waarde aan de bedrijfsvoering oplevert.

Om deze doelstellingen te bereiken is een serviceasset- en configuratiemanagement systeem van wezenlijk belang. Een configuratie-item (CI) is elk component dat gemanaged moet worden om een IT-service te kunnen leveren. Het zijn de zogenaamde bouwstenen van een service en dienen dus inzichtelijk te zijn en beheerd te worden (Service Management).

Meer weten? Neem contact op met

Chantal Michielse - Clavan

Office Manager +31618511049
Neem contact op

Gerelateerde trainingen

Gerelateerde artikelen

  • bisl

    Wijzigingenbeheer

    BISL®

    Het proces Wijzigingenbeheer maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Verbindende processen – uitvoerend niveau. Wijzigingenbeheer is een van de…

    Lees meer
  • prince2

    White paper PRINCE2®

    PRINCE2

    PRINCE2® is een niet-propriëtaire methode en is wereldwijd opgekomen als één van de meest gangbare methoden voor het managen van…

    Download
  • White paper Outsourcing

    White paper Outsourcing

    De white paper Outsourcing van Pink Elephant geeft een overzicht van de stappen richting de outsourcing van uw IT. Ook…

    Download
  • White paper ITIL®

    White paper ITIL®

    ITIL®

    ITIL® staat voor de Information Technology Infrastructure Library en is in de jaren tachtig door Pink Elephant op de Nederlandse…

    Download
  • cobit

    White paper COBIT® 2019

    COBIT®

    De waarde van veel organisaties bestaat vandaag de dag uit de informatie die zij bezitten. Deze informatie is gedurende de…

    Download
  • agile-pm

    White paper Agile®

    Agile®

    Het is toch eigenlijk merkwaardig te moeten constateren dat we aan de ene kant in een snel veranderende wereld leven…

    Download
  • White paper Agile Project Management

    White paper Agile Project Management

    Agile®

    Agile Project Management is een succesvolle en populaire methode voor het managen van een incrementele en iteratieve ontwikkeling van oplossingen.

    Download
  • bisl

    Vormgeven NGIV

    BISL®

    Het proces Vormgeven niet-geautomatiseerde informatievoorziening maakt onderdeel uit van het operationele procescluster Functionaliteitenbeheer. De naam van dit proces geeft goed…

    Lees meer