De ITSM Business Case

De ITSM Business Case

De ITSM Business Case

itsm business case

Veel organisaties zullen zich herkennen in bovenstaande uitspraak. Bij veel bedrijven ontbreekt het aan een heldere strategie – zeker als het op IT Services aankomt. Vaak wordt hierbij ITIL als oplossing aangedragen. De ervaring van de afgelopen 25 jaar heeft ons geleerd dat ITIL zeker niet het antwoord is op alle problemen, maar dat het een goede richtlijn geeft voor het formuleren van een IT Strategie. Het uiteindelijke doel van deze strategie is een kwalitatief betere en kostenefficiënte IT organisatie; de ITSM Business Case.

Het operationeel houden van bestaande IT diensten consumeert – in de gemiddelde IT organisatie – ongeveer 80% van het jaarlijkse IT budget. Recent onderzoek en IT Process Improvement Case Studies geven aan dat organisaties 20-40% meer efficiëntie kunnen behalen op hun operationele activiteiten door het gebruik van ITIL. Dezelfde onderzoeken wijzen daarbij ook op een verhoogde klantwaardering en kwaliteitsbeleving in combinatie met verlaagde IT risico’s.

In het huidige economische klimaat ligt er veel druk op CIOs om een kost-efficiëntere IT organisatie op te tuigen en tegelijkertijd de productiviteit te verhogen. Neem dit in combinatie met vaak een veelvoud aan overige IT projecten en het is niet gek dat CIOs het lastig vinden een investeringsbeslissing te nemen voor zoiets exotisch als Service Management.

ITIL als handvat voor kwaliteitsverbetering en kostenreductie

De kracht van ITIL is dat het een niet-propriëtaire methodiek voor grootschalige IT operaties voor een efficiëntere bedrijfsvoering. De methodiek is daarmee toe te passen op ieder IT organisatie. Door het ontwikkelen en doorvoeren van consistente processen en procedures biedt ITIL een werkwijze die over de (veelal) technisch georiënteerde silo’s of afdelingen van IT organisaties heen gaat. Doordat de processen meetbaar zijn, willen wij daarom graag de ITSM Business Case met u delen.

De waarde van ITIL

ITIL bouwt de traditionele IT dienstverlening van organisaties om tot klant-georiënteerde IT Services. Dit betekent dat alle beslissingen vanuit het waarde perspectief van de klant genomen worden – zelfs als de ‘klant’ een intern business unit is. Op deze manier wordt dubbele of inefficiënte diensten geëlimineerd.

Gedocumenteerde resultaten, uitgevoerd door IDC[1], over verschillende sectoren en landen duiden op een 30% totale efficiëntie verbetering door het invoeren van ITIL:

  • Incident Management and Desk Support: 40.5%
  • Managing and Supporting Servers: 30.9%
  • Change Management: 28.4%
  • Managing and maintaining network infrastructure: 23.1%
  • Maintaining Configuration Database: 22.8%
  • Managing Applications: 10%
  • Problem Management: 9.4%
  • Service Level Management: 8.5%
  • Average number of network devices controlled per FTE up 57%
  • Average reduction in headcount growth: 12.2%

De overall ITSM Business Case is samenvattend:

ITSM Figures


[1] Determining the return on Investment from Deploying Integrated IT Service Management. IDC, April 2010

Gerelateerde trainingen

  • Apollo 13

    Het simulatiespel ‘Apollo 13 – an ITSM case experience™’ is een module waarin via een interactief spel ITIL®-concepten en -processen…

    Lees meer

Gerelateerde artikelen

  • ITSM Tool Selectie

    ITSM Tool Selectie

    ITSM

    Welke ITSM Tool voor mijn organisatie? Welke ITSM Tool past het beste bij de business requirements van uw IT organisatie?…

    Lees meer
  • ITSM QuickScan

    ITSM QuickScan

    ITSM

    ITSM QuickScan: Verbeter uw ITSM Processen Streeft u naar een hogere klanttevredenheid, een betere dienstverlening en lagere operationele kosten? Wilt…

    Lees meer
  • ITSM Implementatie

    ITSM Implementatie

    ITSM

    Het Pink Elephant ITSM Implementatie Model Pink Elephant is niet alleen uw partner bij het verzorgen van trainingen, onze consultants…

    Lees meer
  • ITSM Diensten

    ITSM Diensten

    ITSM

    ITSM Consultancy geeft onze klanten onafhankelijk advies over strategische IT vraagstukken. Pink Elephant geeft richting bij het transformeren van uw…

    Lees meer
  • ITSM Consulting

    ITSM Consulting

    ITSM

    ITSM Consulting Pink Elephant is niet alleen uw partner bij het verzorgen van trainingen, onze consultants kunnen u ook ondersteunen…

    Lees meer
  • iso-sec-2000

    ISO 20000® Certificering

    ITSM

    ISO 20000® is de eerste wereldwijde kwaliteitsstandaard op het gebied van IT Service Management. Het is een voortvloeisel uit de…

    Lees meer
  • De ITSM Visie

    De ITSM Visie

    ITSM

    De ITSM Visie – Waar willen we naartoe? De eerste fase van onze ITSM Implementatie Model bestaat uit het definiëren…

    Lees meer
  • Case Studies

    Case Studies

    ITSM

    Pink Elephant Case Studies Succes is de sterkste business case voor IT Service Management…

    Lees meer