De ITSM Visie

De ITSM Visie

De ITSM Visie – Waar willen we naartoe?

De eerste fase van onze ITSM Implementatie Model bestaat uit het definiëren van een visie die in lijn is met de strategische doelstellingen van de organisatie. Het belang van het duidelijk omkaderen van de gewenste situatie moet niet worden onderschat. Ten eerste omdat het de opdrachtgever dwingt om goed na te denken over de beweegredenen om dit project te starten. Ten tweede geeft de visie ook een duidelijk beeld voor alle betrokkenen in dit project van de te behalen doelstellingen. Welke resultaten zijn uiteindelijk op de lange termijn belangrijk?

Deze eerste fase – waarbij een heldere visie gedefinieerd wordt – is vaak van cruciaal belang voor een succesvolle ITSM implementatie. De ITSM visie geeft immers richting aan het project, maar bereidt ook alle betrokkenen voor de komende verandering. In die zin is het ook een belangrijke stap in het organisatieveranderingsproces. Door alle stakeholders te betrekken bij deze fase, en goed te informeren, zal de bereidheid om te veranderen alleen maar verder toenemen.

Het op papier zetten van de ITSM Visie blijkt in de praktijk echter vaak geen eenvoudige opgave. Toch is het wenselijk om dat op deze manier te doen, zodat alle betrokkenen zich kunnen identificeren met de doelstellingen van Service Management en de redenen waarom dit project gestart wordt. In deze fase is het belangrijk om zowel de stakeholders van IT als de stakeholders van de Business te betrekken. Eventueel kunnen zelfs outsourcing partners een rol hierin spelen.

Enkele Visie Statements van Projecten waar Pink Elephant aan meegewerkt heeft zijn:

ITSM Visie

Elke visie op zichzelf is correct, zolang de stakeholders uit de organisatie zich hierin herkennen en de visie belangrijk gevonden wordt door alle betrokkenen. De Visie statement is daarbij gedurende het project een herinnering waar de organisatie naartoe gaat.

Gerelateerde artikelen

  • ITSM Tool Selectie

    ITSM Tool Selectie

    ITSM

    Welke ITSM Tool voor mijn organisatie? Welke ITSM Tool past het beste bij de business requirements van uw IT organisatie?…

    Lees meer
  • ITSM QuickScan

    ITSM QuickScan

    ITSM

    ITSM QuickScan: Verbeter uw ITSM Processen Streeft u naar een hogere klanttevredenheid, een betere dienstverlening en lagere operationele kosten? Wilt…

    Lees meer
  • ITSM Implementatie

    ITSM Implementatie

    ITSM

    Het Pink Elephant ITSM Implementatie Model Pink Elephant is niet alleen uw partner bij het verzorgen van trainingen, onze consultants…

    Lees meer
  • ITSM Diensten

    ITSM Diensten

    ITSM

    ITSM Consultancy geeft onze klanten onafhankelijk advies over strategische IT vraagstukken. Pink Elephant geeft richting bij het transformeren van uw…

    Lees meer
  • ITSM Consulting

    ITSM Consulting

    ITSM

    ITSM Consulting Pink Elephant is niet alleen uw partner bij het verzorgen van trainingen, onze consultants kunnen u ook ondersteunen…

    Lees meer
  • iso-sec-2000

    ISO 20000® Certificering

    ITSM

    ISO 20000® is de eerste wereldwijde kwaliteitsstandaard op het gebied van IT Service Management. Het is een voortvloeisel uit de…

    Lees meer
  • De ITSM Business Case

    De ITSM Business Case

    ITSM

    De ITSM Business Case Veel organisaties zullen zich herkennen in bovenstaande uitspraak. Bij veel bedrijven ontbreekt het aan…

    Lees meer
  • Case Studies

    Case Studies

    ITSM

    Pink Elephant Case Studies Succes is de sterkste business case voor IT Service Management…

    Lees meer