Kunt u zich uw legacy-systemen nog wel veroorloven?

Een medewerker die een versleten oud T-shirt draagt, zal te horen krijgen dat deze kleding ongeschikt is om te dragen in het openbaar, laat staan op werk. Wat organisaties vaak wél accepteren is dat hun IT-systemen versleten en traag zijn. Ze zijn zelfs aarzelend om deze zogenoemde legacy-systemen te upgraden: alle systemen draaien immers nog, er is geen tijd of geld voor modernisering, en als het nog werkt waarom zou je het dan vervangen? Zo’n mindset is een ernstige misstap in een wereld die wordt gekenmerkt door exponentiële technologische veranderingen. Het vasthouden aan verouderde technologieën is duur, vooral als je verder kijkt dan de financiën.

Slachtoffers

Organisaties hebben genoeg redenen waarom zij hun verouderde technologie niet kunnen updaten of waarom dat zo lang moet duren. Intussen tikken de minuten weg en worden de risico’s van het blijven werken met legacy-systemen steeds groter. In toenemende mate zien we krantenkoppen en nieuwsberichten van bedrijven die in de problemen komen door verouderde technologie. Recent stonden nog honderden vliegtuigen aan de grond van Southwest Airlines en Delta Airlines omdat verouderde software de geest gaf. Ook de Britse bank Tesco, waar 40.000 rekeningen werden gehackt en de helft daarvan slachtoffer werd van frauduleuze transacties, gaf toe dat verouderde veiligheidsmaatregelen de primaire reden voor dit incident waren. Zelfs de Amerikaanse president Trump maakt nog gebruik van zijn verouderde smartphone die slecht beveiligd is en dus gehackt kan worden.

Hoge kosten en weglopende klanten

Vasthouden aan de oude systemen is veel duurder dan je zou verwachten. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het in standhouden van verouderde systemen gemiddeld 300% meer kost dan de operationele kosten van nieuwe technologie. U loopt ook het risico klanten te verliezen. In welke branche uw organisatie ook actief is, uw klanten zullen het vertrouwen verliezen als ze zien dat u met verouderde systemen werkt. Het aanbieden van oplossingen die afkomstig zijn van verouderde technologie, die onveilig is en weinig toekomstbestendig, zorgt dat uw klanten op zoek gaan naar andere partijen die wél gericht zijn op de toekomst. Een high-profile technologiestoring die veroorzaakt is door legacy-systemen wordt slecht goed ontvangen bij uw klanten en het grote publiek, dat op social media snel dergelijk nieuws kan verspreiden. De negatieve impact die dit heeft op uw reputatie en imago kan desastreuze gevolgen hebben.

Zeg ‘ja’ tegen vernieuwing!

Met mijn eigen ervaring in het werken met organisaties in alle soorten en maten kan ik zeggen dat het management van een organisatie een duidelijke boodschap moet afgeven aan hun werknemers waar het gaat om gebruik van nieuwe technologie. Het zijn namelijk niet alleen de jongere werknemers die dit verwachten van hun werkgever maar ook de oudere werknemers, omdat zij privé vaak betere digitale faciliteiten hebben dan op hun werk. Ook zal het jonge tech-talent wat je wil aantrekken weinig interesse hebben in leren hoe je verouderde technologie moet onderhouden.

Ja, in een wereld van technologie-gedreven exponentiële verandering kan een nieuwe technologie adopteren duur zijn. Maar ‘nee’ zeggen tegen het vervangen van verouderde technologie zal veel hogere kosten met zich mee brengen. Dát komt je duur te staan.

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail