Cherwell versus Servicenow®

Cherwell versus Servicenow®

Cherwell: de belangrijkste concurrent van Servicenow®

Cherwell is in Nederland wellicht nog niet zo bekend, maar wereldwijd is het één van de belangrijkste concurrenten van het bekende Servicenow®. Onafhankelijke onderzoeksbureaus als Gartner, IDC en Info-Tech bevestigen deze status van Cherwell in hun publicaties.

Zo staat Cherwell in het meest recente Magic Quadrant van Gartner als Challenger in de top van de ITSM tools.

De vergelijking van Info-Tech tussen Cherwell en Servicenow® staat hieronder als download. Tenslotte heeft IDC een Return on Investment (ROI) calculator gemaakt waarin een financiële vergelijking wordt gemaakt.

Dat financiële aspect is van groot belang in de vergelijking tussen Cherwell en Servicenow®.

Lees de Info-Tech vergelijking Cherwell met Servicenow

Servicenow® is een goed product. Het is alleen enorm duur....

Named users versus concurrent licenties

  • Servicenow® licenties zijn gebonden aan personen (‘Named users’). Dat betekent dat iedere gebruiker die ooit Servicenow® toepast een eigen licentie nodig heeft. En dat terwijl de kans dat iedereen tegelijk Servicenow® gebruikt nihil is. Stel: uw organisatie heeft een IT-afdeling van 20 personen, 5 key-users en 3 managers. Daarvoor zijn dus maar liefst 28 Servicenow® licenties nodig.
  • Cherwell werkt met zogenaamde concurrent licenties. Dat betekent dat er op een bepaald maximaal moment zoveel mensen tegelijkertijd in Cherwell kunnen werken als er licenties zijn. Een vuistregel: dat is ongeveer de helft ten opzichte van named users.

Functioneel onderhoud en beheer

  • Voor het functioneel beheer van Servicenow® of het bouwen van nieuwe workflows, is grondige kennis van Javascript nodig. Hiervoor moet dus kennis aanwezig zijn of ingehuurd worden.
  • Cherwell werkt via het zogenaamde ‘no-code’ principe. Dit betekent dat iedereen zelf een nieuwe workflow in elkaar kan zetten. Het Cherwell platform regelt de onderliggende code. Er is dus geen specifieke kennis nodig om Cherwell functioneel te beheren. Er is een voorbeeld waarbij een bedrijf overstapte van Servicenow® naar Cherwell. In plaats van 15 Servicenow® Administrators/Ontwikkelaars had men met Cherwell nog maar 4 Configurators nodig.

Implementatie

Daarnaast blijkt het maken van nieuwe workflows in Cherwell ook veel sneller dan in Servicenow®. Denk aan 40% sneller! Dit komt doordat Cherwell veel standaard functionaliteiten biedt, templates biedt, gebruikersvriendelijker is. En natuurlijk doordat er met Cherwell zonder kennis van code gewerkt kan worden.

 

 

...totdat Cherwell op de shortlist staat!

Servicenow® neemt Cherwell heel serieus. Het komt regelmatig voor dat beide partijen op de shortlist staan bij een bedrijf. En dan wordt prijs een issue. En wat blijkt: wanneer Cherwell ook op die lijst staat, zijn er opeens fikse kortingen mogelijk op de licenties van ServiceNow®! En dan niet een paar procent.

In de praktijk blijkt dat ServiceNow® tot maar liefst 70% korting geeft als Cherwell ook op de shortlist staat!

Een mooier bewijs van de concurrentiekracht van Cherwell is er eigenlijk niet.

Bedenk ook: ServiceNow® moet eigenlijk ook wel een enorme korting geven. Onze collega’s in de UK hebben eind 2019 voor een grote financiële instelling een vergelijking van de kosten voor ServiceNow® en Cherwell gemaakt.

Uitkomst:

  • kosten in geval van keuze voor ServiceNow®: ruim 340.000 Pond
  • kosten als er voor Cherwell wordt gekozen: 105.000 Pond

En dat was exclusief de veel hogere personeelskosten voor Java- en ServiceNow® developers die nodig waren wanneer er voor ServiceNow® gekozen zou zijn.

 

 

 

De uitdaging

We dagen organisaties die ServiceNow® aan het overwegen zijn uit om ook eens goed naar Cherwell te kijken. Het kostenaspect is, zeker nu, enorm belangrijk.

  • Is standaardprijs die ServiceNow® hanteert eigenlijk wel value for money?
  • Zijn alle mogelijke opties die ServiceNow®, vaak tegen meerprijs, biedt echt nodig?
  • Wat zegt het als kortingen tot 70% mogelijk zijn? Wellicht dat er teveel betaald wordt voor ServiceNow®?
  • Wanneer ServiceNow® kortingen aanbiedt: gelden die ook voor een eventuele contractperiode? Of wordt dan weer de volle prijs gehanteerd?
  • Zijn de personeelskosten voor de extra (schaarse) Java- en ServiceNow®-developers meegerekend?