Voordelen van 360 graden klantinzicht

Het beschikken over een integraal klantinzicht is belangrijk voor uw gehele organisatie. Wanneer iedereen weet wat er speelt bij uw klanten, kunt u beter aan de klantverwachtingen voldoen en meer bieden dan uw concurrenten kunnen. In dit blog bespreken we de drie voordelen die u creëert met een 360 graden klantinzicht.

1 Inspelen op veranderingen in de markt

Nieuwe partijen en start-ups komen met nieuwe businessmodellen waardoor ze snel nieuwe dienstverleningsvormen kunnen bieden en voor u het weet wordt u geconfronteerd met een nieuwe concurrent. Het inspelen op veranderingen in de markt is dan ook noodzakelijk om de continuïteit van uw organisatie te waarborgen. Als u kritisch bent, wie kent uw klanten dan eigenlijk het beste? U, of laat u zich ook verrassen door een nieuwe start-up die beter aansluit bij uw klantverwachtingen? Is het aan de andere kant wel noodzakelijk voor u om in te spelen op alle veranderingen in de markt? Zijn nieuwe innovaties en technologieën wel toepasbaar voor uw bedrijf? Een juist klantinzicht biedt u een goede basis om dit soort beslissingen te kunnen nemen. Door regelmatig uw klantdata (klantinformatie) en verwachtingen te analyseren kunt u zelf onderbouwen of u mee moet gaan in deze veranderingen. Daarnaast biedt deze informatie ook inspiratie voor innovaties die u kunt uitrollen bij uw bestaande of juist nieuwe klanten.

2 Happy customers

Klanten bellen vaak naar uw servicemedewerkers wanneer problemen zich voordoen. Deze problemen moeten vaak snel opgelost worden omdat het negatieve invloed heeft op de business van uw klant. Hoe mooi zou het zijn als het oplossen van door de klant gesignaleerde problemen helemaal niet nodig is. Door volledig klantinzicht kunt u uitgebreide analyses uitvoeren en mogelijke problemen tijdig signaleren. Door regelmatig analyses uit te voeren bij klanten kunt u de continuïteit van de geleverde ICT-diensten waarborgen. Hierdoor worden potentiële problemen herkent voordat het echte problemen worden. U brengt gegarandeerd een glimlach op het gezicht van uw klant.

 3 Efficiënter werken

Wanneer u klantinzicht gecreëerd heeft, kunt u efficiënter samenwerken. Regelmatig komt het voor dat tijdens een implementatiefase extra zaken noodzakelijk blijken te zijn die in de initiële opdracht niet zijn overeengekomen. Niet prettig voor de klant en alles behalve efficiënt in het neerzetten van de beste oplossing voor de klant. Het is ook helemaal niet nodig wanneer uw projectorganisatie volledig op de hoogte is van een aanstaande deal, en dus meedenkt in de voorgestelde oplossing.

Vaak wordt informatie tussen sales, project en service slecht overgedragen, hierdoor weet uiteindelijk niemand volledig wat er bij de klant speelt. Door klantinzicht over de gehele organisatie beschikbaar te maken is wel iedereen op de hoogte van wat er zich bij klanten afspeelt. Het helpt bijvoorbeeld sales bij het aanbieden van nieuwe oplossingen aan bestaande klanten en uw service- en projectmedewerkers om op tijd een problem of change te tackelen. Een proactieve dienstverlening is op deze manier makkelijk te realiseren.

Kortom: met 360 graden klantinzicht houdt u de volledige controle op uw geleverde ICT-diensten en klantinteractie. Voortgangen zijn gemakkelijk te volgen en innovaties zijn makkelijk toe te passen.

Weten welke oplossing kan helpen bij het creëren van 360 graden klantinzicht? Bekijk dan onze oplossing CaseNext voor ICT-bedrijven.

Meer weten over CaseNext voor ICT-bedrijven? Volg onze blogreeks of lees een van onze eerdere blogs:

Hoe goed kent u uw klanten eigenlijk?

Irritaties bij het ontbreken van klantinzicht

Deel via:
LinkedInTwitterFacebookGoogle+WhatsAppEmail